Dieta de toamna – iarna

In vara – toamna asta am fost trei zile prin Galatiul meu natal, pe care apropo de ceva vreme il urasc (salariile sunt infernal de mici si lumea incredibil de haina) parca pana si organismul meu o ia razna avand in vedere ca modificarile climatice nu mai sunt deloc normale. Se incalzeste si trebuie sa mai dai o haina jos, iar se face frig si nu mai poti si asa mai departe. Iar cum toate asta nu ar fi de ajuns – se pare ca totul ne afecteaza si modul de alimentare. Desigur cand e mai cald nu prea avem pofta de mancare si simtim o senzatie de prea plin, iar cand e frig, parca am manca non stop si tot ne mai este foame si nu ne saturam.

Acest fapt se datoreaza in prima faza reactiei de consum a grasimilor mai mare a organismului nostru. In popor, sau cel putin asa auzeam de la matusile mele si de la mama, vara slabesti pentru ca transpiri mai mult si iarna te ingrasi pentru ca nu transpiri deloc. Insa corpul nostru ne spune cu totul altceva iar acest altceva se refera la faptul ca atunci cand e frig, coprul nostru arde mai multe grasimi deoarece accelereaza procesul de activitate. Asta inseamna ca lucreaza atat calitativ cat si cantitativ pentru unii, deoarece lucrand mai mult, arde mai mult. Exact ca si munca fizica, daca lucrezi pe camp, vei avea o constitutie mai zvelta iar daca lucrezi la birou, te chinui mult sa scapi de burta.

Totusi cea mai buna dieta de toamna – iarna sau am putea include si primavara aici – pentru cei care lucreaza la birou – este reprezentata de consumul a multe lichide, elimanarea sarii, consumul a multe proteine dar nu de natura animala, pentru ca sunt mai greu digerabile. Iata ce ne spune timpul.md ca trebuie sa mancam iarna, odata ce s-a instalat frigul:

Nu este nevoie sa consumam mai multe alimente imediat ce s-a instalat frigul. De fapt, e indicat sa alegem ce mancam in functie de confortul de care avem parte (mersul cu autobuzul sau masina personala, liftul, statul pe scaun la birou etc.) sau de efortul pe care il depunem zilnic. De obicei, iarna riscul de ingrasare creste considerabil din cauza alimentatiei bogate in grasimi si sarace in legume si fructe proaspete. In plus, iarna ni se schimba si poftele, foarte multi optand pentru mancaruri consistente si, in special, pentru preparate calde. Nu este nimic rau in a manca astfel, dar e bine sa diminuezi cantitatea alimentelor consumate.

GRASIMILE ESENTIALE

O alimentatie sanatoasa este importanta si pentru intarirea sistemului imunitar, si mentinerea unui organism sanatos. Grasimile au un rol deosebit, pentru ca stocheaza energia si reprezinta un factor imuno-stimulator impotriva frigului prin eliberarea de caldura, ajutand corpul sa se adapteze la temperaturile scazute. De aceea, se spune ca in perioada iernii, cand temperaturile sunt foarte scazute, este indicat sa avem un aport de calorii mai ridicat fata de sezonul cald. Organismul consuma multa energie pentru a-si pastra temperatura normala. Ca urmare, este bine sa optezi pentru grasimi vegetale si animale de calitate. Cele mai bune grasimi care pot fi consumate si care contribuie la protejarea organismului sunt cele provenite din peste (macrou, somn, crap, somon). Acestea contribuie si la fluidizarea sangelui si la vascularizarea organismului.

UN OU PE ZI

Este bine sa avem o alimentatie echilibrata, bazata in special pe legume cat mai proaspete si bogate in proteine, cum sunt mazarea, fasolea si lintea. Nu uita nici de fructe, precum compoturile sau fructele uscate, excelente pentru un organism sanatos datorita aportului mare in vitamine, minerale si fibre. E binevenit un ou pe zi, pentru ca e bogat in proteine (cele din albusul de ou se asimileaza integral). Lactatele insa trebuie dozate cu multa atentie. O felie de branza la fiecare masa este suficienta in fiecare zi. Este indicat sa tii cont de modul in care este preparata branza sau daca ai consumat alte alimente care contin deja acest produs. Supa este o mancare foarte sanatoasa, de aceea, este bine sa se consume in fiecare zi. Supele contin apa calda, care incalzeste si hidrateaza organismul, legume care asigura un aport de minerale si vitamine, si proteine din carne si paste fainoase.

ALCOOLUL, „SALVARE FALSA”

Vinul fiert, bauturile alcoolice tari sau lichiorurile sunt eficiente pentru a ridica rapid temperatura corpului. in schimb, aceste bauturi au inconvenientul ca obosesc organismul. Pe scurt, senzatia de caldura pe care o ofera va fi de scurta durata. Prin vasodilatarea temporara pe care o creeaza, corpul este temporar incalzit. Din pacate, insa, alcoolul scade rezistenta organismului si poate favoriza aparitia degeraturilor. De aceea, nu e deloc indicat sa apelam la aceasta metoda pentru a ne incalzi. Este mult mai benefic sa optam pentru bauturi calde precum ceaiurile, cafeaua, ciocolata calda sau laptele cald.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *